Ми обираємо, нас обирають: як працює медичне страхування для корпоративних клієнтів
Страхові компанії з радістю констатують: ринок ДМС, або добровільного медичного страхування, в Україні постійно зростає. За попередніми оцінками, за дев’ять місяців 2018 року загальна сума премій по ньому перевищила 2,4 млрд грн – це на 21% більше, ніж за три квартали 2017-го. Ключовими клієнтами страховиків, як і п’ять років тому, залишаються провідні роботодавці України: вони щорічно включають медичну страховку в соцпакет для своїх співробітників. Але при цьому рік, що минає, багато хто називає переломним для ринку ДМС. Чому так, Mind розбирався разом з агенцією страхового маркетингу iМark.
Позитивні прогнози.За останній рік відбулося декілька подій, завдяки яким в найближчі 1–3 роки медична страховка має всі шанси стати must have-послугою не тільки для великих проєвропейських компаній, але і для більшості українських роботодавців, зацікавлених у розвитку та залученні співробітників. Про які саме зміни йдеться?
Перша і головна причина проста: масовий відтік робочої сили з України і, як наслідок, зростання конкуренції за кваліфікований персонал змушує компанії шукати нові інструменти боротьби за лояльність працівників. Фактично для роботодавців – це гра вдовгу, що актуальна для тих, хто пережив кризу останніх років і планує зміцнити свої позиції на ринку.
Другий чинник, який може призвести до зростання попиту – позитивний приклад компаній, чий досвід і практики управління, включаючи HR-менеджмент, є еталоном для інших учасників української бізнес-спільноти. Один з найгучніших контрактів на ринку ДМС у 2018-му – страхування 26 000 співробітників компанії «Нова пошта» в СК «УНІКА». Масштаб угоди можна порівняти із зобов’язаннями з медичного обслуговування цілого міста, такого як Лебедин на Сумщині, Коростишів на Житомирщині або Берегово на Закарпатті.
І, нарешті, третій драйвер зростання ДМС – медреформа, що почалася в країні і яку активно обговорюють в соціальних мережах та ЗМІ. Оцінити її безпосередній вплив на показники зростання ринку складно, але страховики визнають: в очікуванні змін роботодавці набагато більше цікавляться питаннями, пов’язаними з оплатою лікування для співробітників, і все більше співробітників отримує страховий поліс від свого роботодавця. «За підсумками дев’яти місяців 2018 року наша компанія зібрала майже 147 млн грн страхових премій з ДМС, що на 60% більше за торішні показники. Кількість застрахованих за цей же час зросла на 68%, і це колективи найрізноманітніших компаній за масштабом і сферою діяльності», – розповідає Сергій Майстренко, в. о. заступника голови правління страхової компанії «ІНГО Україна».
Кому підходить ДМС?Статистики користування послугою ДМС в розрізі чисельності колективів і сфер бізнесу, звичайно ж, немає. Проте страховики виділяють як мінімум три типи корпоративних клієнтів, які найбільшою мірою зацікавлені в придбанні медичної страховки для своїх співробітників.
По-перше, це великі компанії, «дочки» провідних європейських і міжнародних холдингів, для яких поліс ДМС є звичайною практикою і невід’ємним атрибутом соціального пакету співробітників. Саме ця група клієнтів формує основний попит на послуги корпоративного медичного страхування, і саме з їхніх запитів починало свій розвиток ДМС в Україні. Як правило, такі компанії користуються послугами страхових брокерів, які оцінюють потреби колективу, допомагають сформувати бажане наповнення страхової програми і організовують тендер серед страховиків.
По-друге, клієнтами страховиків з ДМС виступають великі промислові підприємства: металургійні заводи, гірничо-збагачувальні комбінати, енергетичні компанії тощо. Для цієї категорії клієнтів поліс медичного страхування – важливий елемент іміджу соціально відповідальної компанії, яка піклується про здоров’я працівників та їхніх сімей. «Дуже часто в межах страхової програми проводяться вітамінізація, вакцинація від грипу – організувати такі профілактичні заходи у величезному колективі без допомоги страхової компанії вельми проблематично», – пояснює Олена Шустур, директор з корпоративного страхування СК «АСКА». Крім того, саме завдяки медичному страхуванню співробітники підприємств з регіонів отримують можливість якісного та своєчасного лікування в складних ситуаціях, коли медичних можливостей заводської медсанчастини або міської поліклініки недостатньо.
На деяких великих підприємствах страховий поліс оплачується роботодавцем і співробітником «вскладчину» – 10–50% вартості страховки утримується із заробітної плати працівника. Але така ситуація не є правилом, а ось придбати страховку для родини за корпоративними тарифами співробітник, зазвичай, може лише власним коштом.
По-третє, програми ДМС для працівників купують компанії в галузях з високою конкуренцією за кваліфікований персонал – це представники телеком-сектору, фінансових установ, агробізнесу, фармринку і, звичайно ж, ІТ-сфери. «Практично всі провідні IT-компанії України включають поліс медичного страхування до соціального пакету для своєї команди і обов’язково відстежують його наповнення у найближчих конкурентів. Вони прагнуть надати кращі умови своїм фахівцям, оскільки невдоволення страховкою цілком може стати стимулом для переходу цінних співробітників до іншої компанії», – коментує Дмитро Цимідан, директор департаменту зі страхування корпоративних клієнтів СК «ВУСО».
Нові потреби.Крім цього, послугою ДМС усе більше цікавиться малий бізнес. «Один із моїх клієнтів, невелика виробнича компанія з 10 осіб, дуже задоволений своєю програмою медичного страхування, бо така послуга дисциплінує, змушує піти до лікаря, якщо захворів, а не залишити все «на якось буде», – розповідає Магдалена Гончарук, незалежний консультант з управління персоналом.
Крім того, співробітники прямо говорять: «Добре, що у нас умови роботи, як у великій європейській компанії». Але, за словами Гончарук, команда часто навіть не здогадується, наскільки складно підібрати хороший пакет ДМС для маленького колективу. Вибір страхових програм для малого бізнесу дуже обмежений, і страховики пропонують менше цікавих опцій, порівняно з пакетами медстрахування для великих клієнтів.
«Як HR-консультант невеликих компаній, я вже декілька разів думала, як вирішити цю проблему – можливо, за принципом спільних покупок? Наприклад, мій екс-колега відкрив приватний шиномонтаж, у нього шість підлеглих, у всіх є сім’ї. Якби страховики приділили більше уваги таким колективам, навіть шиномонтаж застрахував би своїх співробітників, не кажучи вже про компанії, де працюють «білі комірці», офісні співробітники», – пояснює Магдалена Гончарук.
Представники страхових компаній кажуть, що вже помітили зростаючу потребу. «Так, ми бачимо, що за останні 1–2 роки медичний поліс став затребуваним для невеликих компаній від 3 до 15 осіб. Причому не завжди це штатні співробітники – є команди підприємців і незалежних фахівців, які працюють в форматі тимчасового проекту, але при цьому хотіли б користуватися ДМС. Поки що не всі страховики готові надати привабливі умови для страхування таких колективів. Ми вже розробили спеціальний пакет ДМС для мікробізнесу, а у 2019-му запропонуємо більше можливостей для малих підприємств і навіть команд фрілансерів», – діляться планами в СК «АСКА».
Експерти страхових компаній також не виключають, що у 2019-му є можливим активніший розвиток роздрібного ринку ДМС, страхування для індивідуальних клієнтів – сьогодні таку послугу надають не більше п’яти компаній на ринку медичного страхування. Але ось цінова політика і умови страхового захисту для цієї категорії клієнтів, як і для невеликих колективів, істотно відрізнятимуться. Хоча і для великих клієнтів у 2019-му ціна послуг ДМС може змінитися.
Скільки коштує поліс?Говорити про єдині підходи і усталені ціни на корпоративне медичне страхування в Україні не можна – занадто багато чинників, які впливають на підсумковий прайс. Передусім ціна залежить від пакету медичних послуг, який включений до страхового полісу.
За словами Сергія Срібного, директора департаменту особистого страхування СК «AXA Страхування», більшість корпоративних клієнтів досить консервативні у своїх побажаннях. «Базовий пакет ДМС обов’язково включає швидку допомогу, лікування в стаціонарі та різні опції амбулаторно-поліклінічної допомоги, обов’язковою є оплата медикаментів. Багато роботодавців хочуть включити до програми ДМС стоматологічну допомогу – в тому чи іншому обсязі, а також сезонну вакцинацію від грипу, вітамінізацію та офісну аптечку».
Звичайно ж, чим більше опцій – тим дорожча послуга. «На відміну від інших клієнтів, українські IT-компанії все частіше обирають програми страхування з максимальним наповненням – до таких пакетів ДМС входять найдорожчі та найпопулярніші опції, наприклад, планове лікування у стоматолога, включаючи естетичні процедури, курс оздоровчого масажу і регулярний check-up для профілактики захворювань», – наводить приклад Вікторія Чорна, директор департаменту медичного страхування СК «Арсенал Страхування». При цьому експерт уточнює, що в межах одного колективу часто можуть використовуватися 2–3 різновиди програм ДМС, з різними умовами медичного обслуговування.
Ще один важливий чинник, що впливає на вартість страховки, – ціновий рівень клінік, в яких страховик організує медичну допомогу для колективу. «Якщо програма ДМС передбачає амбулаторне обслуговування і лікування в стаціонарі дорогих брендових клінік Києва, то, безумовно, вартість подібного поліса буде вище. Різниця порівняно з ціною страховки, орієнтованої на обслуговування в приватних клініках середнього рівня, державних і відомчих лікарнях, становить від 30 до 70%. Ми завжди звертаємо увагу клієнтів на цю складову ціни. Кваліфіковані лікарі та хороше обладнання є в різних установах, і якщо не прив’язуватися виключно до медичних брендів, то набагато легше знайти оптимальне співвідношення вартості та якості послуги ДМС», – розповідає Сергій Майстренко, в. о. заступника голови правління страхової компанії «ІНГО Україна».
Як і в будь-якому бізнесі, на вартість послуг корпоративного страхування впливає інфляція. «За даними Держкомстату, за дев’ять місяців 2018 року середнє зростання цін на ліки склало приблизно 7%, на медичні послуги – близько 14%. Наші оцінки дещо вищі – ми оцінюємо медичну інфляцію в 16–20% протягом року. Ця динаміка, природно, позначиться на вартості послуг ДМС. Медичне страхування – один з найменш прибуткових напрямків страхового бізнесу в Україні, і страхові компанії просто зобов’язані врахувати зростання цін у медичному секторі при формуванні власного прайсу на 2019 рік», – пояснює Світлана Виноходова, керівник агентства страхового маркетингу iMark.
І, нарешті, в корпоративному медичному страхуванні пропонуються доступніші ціни для страхування великих колективів, хоча бізнес-логіка тут повністю відрізняється від механізму оптових знижок в інших сферах бізнесу. «У корпоративному сегменті страховик бере на страхування весь персонал компанії, де співробітники мають різний рівень проблем зі здоров’ям – комусь медична допомога може знадобитися декілька разів на рік, а хтось практично здоровий і навряд чи звертатиметься до лікарів. Чим більше співробітників, тим менше окремі випадки впливають на рівень збитків за корпоративною програмою ДМС у цілому. Це дозволяє нам запропонувати вигідніші ціни на страхування великих колективів. А ось коли йдеться про невелику команду або персональні страховки, то закон великих чисел уже не працює. Та й потреба в індивідуальному страхуванні здоров’я частіше виникає у тих, хто вже має медичні проблеми і потребує лікування. Щоб компенсувати таку антиселекцію, страхова компанія збільшує ціни на роздрібне медичне страхування або страхування невеликих колективів, зменшує ліміти і суворіше прописує винятки та обмеження», – пояснює Сергій Срібний.
Як обрати кращу програму ДМС?Стандартна процедура з вибору послуги корпоративного ДМС – тендер, причому найчастіше у декілька етапів. «Ми щороку проводимо тендер. Зазвичай у списку потенційних партнерів – топ-10 лідерів ринку за обсягом премій. Під час самої процедури відбору їздимо в гості до страхових компаній, розглядаємо цінові пропозиції, оцінюємо рівень сервісу: наскільки кваліфікований персонал у службі медичного асистансу, чи достатньо лікарів, яка середня швидкість дозвону в цю службу. Важлива оперативність надання послуг, способи комунікації, готовність страхової компанії надати аналітичну звітність за нашою програмою корпоративного ДМС. Звичайно, ми оцінюємо надійність і професіоналізм страхової компанії – її фінансові показники, історію, портфель і досвід на ринку медичного страхування», – ділиться досвідом Олена Галкіна, директор зі страхування ризиків «Міжнародних авіаліній України» (МАУ).
Незалежно від того, як саме відбуватиметься вибір страховика з ДМС, експерти ринку рекомендують звертати увагу на такі критерії:
1. Клієнт-лист і рекомендації тих, хто вже користується послугою ДМС цього страховика. Великий «послужний список» – гарний маркер довіри та якості, хоча і тут можуть бути свої нюанси. Так, якщо компанія в поточному році страхує одразу кількох великих корпоративних клієнтів, то зростає і навантаження на її службу медичного асистансу. А це означає, що можуть виникнути ситуаційні складнощі із сервісом. Наприклад, подовжаться терміни дозвону до контакт-центру, особливо в сезон загострення простудних захворювань, коли спостерігається пік звернень за медичною допомогою.
2. Медична інфраструктура – це ті фахівці та лікувальні установи, за чиєї допомоги страхова компанія обслуговує колектив. Йдеться про клініки, аптеки, діагностичні центри і консультативні кабінети, і, звичайно ж, про службу медичного асистансу самого страховика. Щоб зрозуміти, якою саме інфраструктурою можна скористатися в межах майбутньої програми страхування, недостатньо просто побачити великий список партнерських клінік СК. Краще попросити відгуки про страховиків у медиків – дізнатися, як довго компанія співпрацює з лікувальним закладом за програмами ДМС, чи не буває складнощів з повною і своєчасною оплатою послуг, як часто виникають суперечки з приводу призначень лікаря. Якщо така інформація буде надана, вона точно не стане зайвою.
«Вагомий аргумент на користь страховика – наявність у нього власної клініки, але похвалитися цим поки що можуть одиничні компанії в Україні. Тому навряд чи варто розглядати це як обов’язкову вимогу до майбутнього партнера з ДМС. А ось власна служба медичного асистансу, з достатнім числом компетентних лікарів, з гарним технічним і програмним забезпеченням, сучасними каналами комунікації (наприклад, із можливістю запису в клініку через месенджери) – це один з найважливіших критеріїв вибору», – зазначає Світлана Виноходова.
3. Досвід компанії на ринку. Йдеться про ринок страхування взагалі та ДМС зокрема. Медичне страхування – сфера, що вимагає досвіду і достатньої експертизи від співробітників страхової компанії в найрізноманітніших підрозділах: від андерайтингу ризиків до медичного асистансу. Не зайвим буде поцікавитися кваліфікацією лікарів цілодобової медичної служби СК: так, в одних компаніях зі зверненнями застрахованих працюють фахівці з вищою медичною освітою і досвідом лікарської роботи, а в інших – середній медичний персонал з мінімальною практикою.
«Варто пам’ятати, що саме лікарі контакт-центру прийматимуть скарги ваших співробітників, оцінюватимуть їхнє самопочуття і вирішуватимуть – чи потрібна людині термінова медична допомога, або можна дочекатися планового прийому, і до якого фахівця варто її направляти. Саме тому в нашій службі медичного асистансу працюють лише висококваліфіковані медики – терапевти, інфекціоністи, кардіологи, колишні лікарі швидкої допомоги. Саме їхня кваліфікація вже не один раз допомагала врятувати життя нашим застрахованим», – розповідають у СК «АСКА».
Куди далі? Страхові компанії, як і їхні корпоративні клієнти, не збираються зупинятися на досягнутому – в 2019-му на ринку очікувано з’являться нові можливості для страхування здоров’я. У році, що минає, таким нововведенням стали програми медичного страхування за кордоном: на додачу до звичайного полісу ДМС роботодавець може придбати для співробітників опцію лікування в кращих клініках Європи та США на суму до 1 млн євро. Лікування буде оплачено в разі так званих критичних хвороб, які серйозно загрожують життю і здоров’ю застрахованих – як правило, йдеться про онкологічне лікування. Поки що таку програму пропонують «ІНГО Україна» й «АХА Страхування», але про намір запропонувати послугу заявляють ще як мінімум два страховика.
Ще один тренд – використання своєрідного міксу страхових програм. Крім традиційного медичного полісу, роботодавці оформлюють для своїх співробітників програми страхування на випадок критичних захворювань: тоді в разі важкого діагнозу співробітник отримує ще й персональну грошову виплату. Страхування від критичних хвороб пропонують не тільки гравці ринку ДМС, а й компанії зі страхування життя.
«Разом зі страховими компаніями, зайнятими традиційним медичним страхуванням, ми забезпечуємо фінансовий захист персоналу на випадок серйозних захворювань: інфаркту, інсульту, онкодіагнозу, інших складних проблем зі здоров’ям. У межах програми ДМС зазвичай оплачується лише первинна діагностика і перший курс лікування тривалістю до 30 днів. А ось подальше лікування – повторний курс хіміо- або променевої терапії, реабілітація після інсульту і т. ін. – найчастіше виходить за межі ДМС-програм, – пояснює Світлана Кандиба, директор з корпоративного страхування СК «МетЛайф Україна». – Тоді на допомогу приходить life-страхування від критичних захворювань: ми здійснимо виплату на особистий рахунок застрахованого».
За словами Світлани Кандиби, одержувач такої виплати зможе використовувати ці гроші, щоб продовжити лікування на свій розсуд: для купівлі ліків, оплати будь-яких медичних послуг, компенсації втраченого доходу. «Тільки за перші півроку 2018-го наша компанія виплатила понад 2,79 млн грн за корпоративними полісами на випадок критичних захворювань. Середня виплата на одну людину становила 199 000 грн», – повідомила вона. У разі смертельно небезпечних діагнозів пацієнту і його родині завжди потрібні великі кошти, тому така страхова підтримка виявляється досить актуальною.
Серед можливих нововведень ДМС у 2019-му страхові компанії називають телемедицину, використання трекерів і спеціальних пристроїв для моніторингу здоров’я застрахованих, нові послуги в пакеті check-up. Навіть якщо частину цих обіцянок буде виконано, ринок медичного страхування отримає більше корпоративних клієнтів, а українські роботодавці – ефективний і сучасний інструмент мотивації персоналу.