Українські СК у I півріччі 2020 посіли серед страховиків ЦСЄ 7-ме місце за обсягом зібраних премій
Україна за обсягом зібраних страхових премій у сегменті нон-лайфу в першому півріччі 2020 року посідає сьоме місце з показником, еквівалентним EUR636 млн, відразу за Словаччиною і перед Хорватією, за обсягом премій за ОСЦПВ – 11-те місце з показником майже EUR 97 млн, між Литвою, яка замикає першу десятку, та Боснією і Герцеговиною.
Про це повідомив генеральний директор Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Володимир Шевченко в інтерв’ю, розміщеному на сайті Бюро.
За його словами, нещодавно оприлюднені провідним східноєвропейським аналітичним страховим виданням ХPRIMM для країн регіону Центральної та Східної Європи (ЦСЄ) дані свідчать про те, що кризові події цього року вчинили негативний вплив на стан сегмента нон-лайф страхування багатьох країн регіону: тільки сім країн із 18 демонструють збільшення обсягу валових премій, показники динаміки зростання перебувають у діапазоні до 6%. Український ринок скоротився найбільше серед усіх країн регіону ЦСЄ – майже на 25%, що може бути пов’язано і з різницею в умовах карантину, впровадженого через пандемію, і тим, що на національному ринку добровільно припинили діяльність декілька страхових компаній, нездатних виконувати нові регуляторні вимоги.
Водночас на ринку ОСЦПВ Україна продемонструвала найбільш високу динаміку зростання обсягу валових премій – понад 18% в еквіваленті в євро, тоді як максимальне зростання в цьому сегменті серед країн регіону зафіксовано в Хорватії (+5,4%). “Однак таке зростання не позначилося на позиції нашого ринку серед ринків інших країн ЦСЄ – чотири роки тому, коли я робив схожу аналітику за підсумками першого півріччя 2016 року, ми також посідали 11-те місце”, – наголосив Шевченко.
Він також зазначив, що повною мірою оцінити показники діяльності ринку ОСЦПВ можна лише з огляду на загальне соціально-економічне становище кожної країни. Наприклад, населення України минулого року становило майже 41,8 млн осіб (за оцінками Держкомстату), Литви – 2,8 млн, Боснії і Герцеговини – 3,5 млн. ВВП за поточними цінами на душу населення в Литві – EUR 17,1 тис., кількість зареєстрованих легкових авто – 1,4-1,5 млн од. У Боснії і Герцеговині ВВП на душу населення становить EUR5,1 тис., а кількість зареєстрованих легкових автомобілів – майже 830 тис. од. В Україні ВВП становить приблизно EUR3,5 тис., кількість легкових авто – щонайменше 7 млн од. У Польщі, яка за чисельністю населення близька до України (понад 38 млн осіб), кількість легкових авто становить понад 22,5 млн, обсяг страхових премій за ОСЦПВ – більш як EUR1,6 млрд, що всімнадцятеро більше, ніж в Україні. У 2016 році цей показник відрізнявся в 13 разів.
Основні причини такої ситуації – суттєва різниця в соціально-економічній ситуації, доходи та витрати домогосподарств. У Польщі минулого року було зареєстровано 556 тис. нових автомобілів, тоді як в Україні – майже 90 тис. авто, ВВП у Польщі на душу населення вчетверо більше, ніж відповідний український показник. Окрім того, різниця в обсязі зібраних премій зумовлена суттєвою відмінністю в цінах на ОСЦПВ в Україні та країнах регіону ЦСЄ. Розмір середньої премії відрізняється в рази. Тоді як в Україні за підсумками першого півріччя 2020 року середня премія за ОСЦПВ становить близько EUR25 у більшості країн Центральної та Східної Європи – EUR60170.
Україна входить до трійки країн регіону ЦСЄ, де в першому півріччі 2020 року обсяг виплат за ОСЦПВ зріс порівняно з показниками відповідного періоду минулого року (+7%) і становив еквівалент EUR43,1 млн. Болгарія, Сербія і Латвія продемонстрували позитивну динаміку показників виплат. Майже без змін залишився обсяг виплат у Румунії та Чехії. У всіх інших країнах регіону показник знизився.
Що стосується показника рівня виплат, то на національному ринку він наближається до середнього у регіоні ЦСЄ і становить майже 44%. У лідера регіону за ОСЦПВ, Польщі, рівень виплат становить 62%. Найвищий рівень – у Румунії (77%), найнижчий – в Албанії (24%), в більшості країн показник коливається в діапазоні від 45% до 60%.
При цьому Шевченко наголосив, що в європейських країнах діють інші принципи виплати страхового відшкодування та інші розміри страхових сум. У країнах Європи виплата у разі пошкодження всіх автомобілів здійснюється без урахування зношування, в розмірі, що покриває відновлювальний ремонт авто.
Старі автопарки – загальна проблема багатьох країн регіону ЦСЄ. В Україні, за різними даними, середній вік автомобілів становить 16-18 років, деякі експерти називають цифру навіть у 19-21 рік. Серед найближчих сусідів України (дані за 2018 рік) найгірша ситуація в Естонії та Румунії – середні показники 15,5-15,9 року, в Польщі й Угорщині – 13,8 і 12,6 років, найкраще справи в Хорватії, Латвії та Словенії – менше ніж 10 років. У більшості країн регіону частка автомобілів старше 10 років перевищує 40%.
“Найважливіші кроки, які наблизять українське ОСЦПВ і захист наших учасників дорожнього руху до європейського рівня – поступове значне підвищення страхових сум і виплати в розмірі, достатньому для відновного ремонту автомобіля”, – вважає Шевченко.
Він також зазначив, що в Боснії і Герцеговині, одній із бідних країн ЦСЄ, до якої Україна близька за розміром ВВП на душу населення і за обсягом ринку ОСЦПВ, розміри страхових сум на один страховий випадок за шкоду життю і здоров’ю становлять близько EUR1 млн, за матеріальної шкоди – EUR200 тис. В Україні, незважаючи на два підвищення страхових сум за останні роки, вони становлять лише 130 тис. грн. за шкоду майну на одного потерпілого (і відповідно 650 тис. грн на один страховий випадок), що за поточним курсом становить відповідно майже EUR3,85 тис. і 19,3 тис. Страхова сума за шкоду життю і здоров’ю – 260 тис. грн. (EUR7,7 тис.).
Першим серйозним кроком до рівня розвитку ринку, наявного в країнах ЦСЄ, є ухвалення нового закону про ОСЦПВ, серед норм якого закладено поступове підвищення страхових сум до мільйонів гривень, виплати без франшизи і зносу, а також ще низка рішень, які сприятимуть підвищенню рівня страхового захисту, системної диджиталізації галузі. Також необхідно розглянути перспективу введення вільного ціноутворення в ОСЦПВ, що дасть змогу страховикам ширше застосовувати програми лояльності й телематику, стимулюючи автовласників до більш відповідальної поведінки на дорозі. Паралельно з підтримкою прозорої конкуренції, це дасть страховикам можливість і зберігати належну платоспроможність у разі підвищення страхових сум та обсягів виплат, і стримає ціни на поліси ОСЦПВ на рівні, доступному українському споживачеві.
“Майбутнє ринку ОСЦПВ безпосередньо залежить від загального стану економіки країни. Без зростання ВВП, платоспроможності споживачів страхових послуг, оновлення автопарку не варто розраховувати на суттєве збільшення сегмента моторного страхування. Однак держава, страховики і регулятор мають спільними зусиллями закласти надійний фундамент для європейської трансформації галузі та її розвитку”, – наголосив він.